Wednesday 18 July 2018

Program Pendidikan Alam Semulajadi Bersama Murid-Murid Pendidikan Khas Integrasi


Hutan merupakan khazanah alam semulajadi yang paling berharga dan mempunyai pelbagai fungsi termasuklah sebagai kawasan tadahan air, habitat kepada flora dan fauna, mengekalkan kestabilan alam sekitar melalui keseimbangan suhu, gas-gas dan udara, sumber ekonomi (rotan, buluh, balak), dan sebagai kawasan rekreasi, penyelidikan dan pendidikan.


Aktiviti pendidikan mengenai hutan dan alam semulajadi adalah sangat penting dan seharusnya melibatkan pelbagai golongan lapisan masyarakat termasuklah golongan kelainan upaya. Oleh yang demikian, Fakulti Perhutanan Universiti Putra Malaysia (UPM) telah menganjurkan program ini untuk kanak-kanak kategori kelainan upaya masalah pembelajaran sekolah-sekolah daerah Sepang, Selangor dan PPKI SKTPP adalah sekolah yang terpilih untuk terlibat di dalam program ini.




Tujuan aktiviti ini adalah untuk mendedahkan murid-murid PPKI kepada alam semulajadi dan kepelbagaian sumber hutan di samping membantu meningkatkan keyakinan diri. Ia juga diharap sebagai suatu bentuk terapi di mana murid-murid kelainan upaya ini memperoleh pengalaman melakukan aktiviti pembelajaran di suasana hutan yang damai.




Program kali ini adalah siri ketiga kepada program pendidikan alam semula jadi yang berterusan khusus untuk PPKI SKTPP dan Daerah Sepang. Terima kasih banyak buat UPM.


Stesen 1 :  Makanan




Stesen 2 :  Buah-buahan




Stesen 3 :  Permainan


Stesen 4 :  Kraf





Foto-foto sepanjang program dijalankan












Ucapan oleh Guru Besar SKTPP; Pn. Rohaidah Mohd. Ali

Ucapan oleh Prof Madya Dr. Kamziah binti Abdul Kudus
Fakulti Perhutanan UPM


No comments:

Post a Comment

Kem Bestari Solat PPKI

  Kem Bestari Solat PPKI Sesi 2023 telah diadakan pada Jumaat, 27 Oktober 2023.     Kem ini dianjurkan oleh Panitia Pendidikan Islam den...